Kako do ideje i kako ju validirati?

“When you find an idea that you just can’t stop thinking about, that’s probably a good one to pursue.”

– Josh James


Kako do ideje, te kako istu validirati su česta pitanja, svih koji tek ulaze u poduzetničke vode. Ovaj članak je namijenjen upravo tim osobama. U nekoliko koraka, definirat ćemo tvoju ideju i pronaći načine da istu validiraš.

U ovom članku ćeš saznati:

  1. Korisne tehnike za kako do ideje
  2. Kako validirati svoju ideju
  3. Koji su sljedeći koraci

Ako si nastavio čitati, onda vjerojatno imaš želju za pokretanjem nečeg svog, a ne znaš otkud početi. Mogu samo reći da apsolutno suosjećam s tobom. I ja sam imala iste nedoumice koje su me odvlačile od poduzetništva dugih 5 godina. 

Kako do ideje

Instagram startup_simple Kako do ideje


Moj problem je bio previše interesa, koje je bilo teško pohvatati samo s jednim konceptom, ili idejom. I onda bih radila na više njih istodobno, te pitala za savjet raznorazne osobe. Moj put bi uvijek završavao tako da bih se obratila krivoj osobi za savjet. Kad si i sam nesiguran u ono što kreiraš, onaj prvi odgovor može imati jako veliki utjecaj na daljnji razvoj situacije. A taj odgovor je gotovo uvijek ”ne”. 

Alternativa ovom ”ne” bi bilo razni planovi i izvještaji koje bih trebala raditi da dokažemo, i sebi i njima, da je ideja validna. Kada zbrojiš koliko bi te neki od njih mogli stajati, brzo odustaješ. Nitko ne spominje da ima lakši i zabavniji način kako do prave ideje, te kako validirati istu. U nastavku, s tobom dijelim niz tehnika koje su mi u tome pomogle.

“Don’t wait for someone to green light your project, build your own intersection.”
– Tyler Perry

4 tehnike za kako do ideje:

Umjesto da se bacaš na izradu kojekakvih analiza, kreni s onim osnovnim, isprazni glavu. Da, dobro si to pročitao. Tehnika se zove Brain dumping. 

1. Brain dumping

Da bi pohvatali sve te neurone i naše misli, bitno je sve izbaciti iz glave i onda stvarati koncept. Zato, uzmi list papira i zapiši sve ideje koje trenutno imaš. U ovoj vježbi ne moraš se brinuti da li su one ostvarive ili ne. Bitno je da su sve zapisane na jednom komadu papira kojem ćemo se vratiti malo kasnije. Obavezno uzmi break nakon ovog. 

Sada kada imamo zapisane sve ideje na jednom listu papira, bitno je posvetiti se glavnom mehanizmu, a to si ti! Kada već stvaraš nešto novo, onda bi bilo super kad to ne bi bila još samo jedna obveza, ili alternativa od rada za nekog, već ono u čemu ćeš stvarno i uživati. 

2. Sweet spot

U ovoj tehnici ćemo pokušati spoznati sami sebe. Uzmi novi list papira i unutar prvog kruga, zapiši sve svoje talente koje imaš, sve ono što ljudi hvale kod tebe, ili za što te inače kontaktiraju. Također, uzmi u obzir sve one aktivnosti koje ti ”idu od ruke” i u kojima uživaš. 

Drugi krug je rezerviran za tvoju strast. Gdje voliš ”gubiti” svoje vrijeme, koji su to hobiji u kojima uživaš, u čemu ti vrijeme leti?

U trećem krugu govorimo o onom što tržište želi od toga svega. Za što od navedenog misliš da bi ti ljudi rado platili? Koje su to vještine i strasti koje ti imaš, a da bi mogle riješiti specifičan problem na tržištu? U ovom zadnjem dijelu, već polako spajamo sve ono što ti možeš ponuditi na tržištu

Mali tip, možeš pogledati u onaj prvi papir sa svim svojim idejama i vidjeti, da li se i jedna uklapa u ova nova saznanja. Ako jesu, zaokruži ih. 

Sweet Spot tehnika – iz knjige Kako do ideje

3. Pronađi problem

Do sada smo spoznali ideju koju bi tržište bilo spremno platiti, te koju treba nastaviti dorađivati. U ovoj tehnici ćemo pokušati naći glavni problem kojeg želiš riješiti. Neobičan motivator se može pronaći u frustraciji s trenutnim stanjem stvari. To se odnosi na analiziranje situacije na tržištu ili u društvu s kojom nisi zadovoljan. Kao na primjer:

  • Nisi zadovoljan da većina tvojih prijatelja bježi iz Hrvatske 
  • S izborom koji mladi imaju danas
  • Mogućnostima koje imaju osobe u mirovini
  • Trenutnim izborom restorana ili kafića u tvojoj okolini

Zapiši svoju frustraciju i pristupi joj FBI metodom. Ako trebaš, slobodno uzmi sticky notes i pokušaj naći poveznice između frustracije i ideje koje imaš. Pokušaj naći put kako bi se ta ista mogla plasirati na tržište. 

4. Koji je tvoj cilj

U ovoj tehnici ćemo sagledati širu sliku. Pronaći ćemo tvoj motiv ili viziju, jer je to ono što će te gurati naprijed i kada ti svi kažu ”ne”. Zato se pozabavi s krajnjim ciljem kojeg želiš postići. On može biti:

  • Postati digitalni nomad i proputovati što je više moguće zemalja
  • Kreirati poslovni model koji će zadržati mlade tvom gradu
  • Napraviti promjene da umirovljenici imaju bolje sutra, itd.

Kako validirati ideju

Ako si uočio da se neke ideje ponavljaju, slobodno ih stavi na papir i kreni na izradu aktivnosti. U slučaju da nisi pronašao ideju koja bi se protezala kroz ova 4 koraka, ne brini. Nakon odrađenih vježba, vrati se na početak, te  zaokruži tri koje ti najviše odgovaraju, te koje možeš brzo i lako testirati. Onda se i ti baci na kreiranje aktivnosti koje bi proizlazile iz te ideje. Ova vježba će ti pomoći da bolje shvatiš svoju ideju.

Ne brini, neke od aktivnosti će s vremenom otpasti, a nekima se možeš i vratiti, te ih testirati i lansirati naknadno. Ni ja ih nisam još sve lansirala.  

Instagram startup_simple Kako validirati ideju

Sljedeći koraci

Za sada, ti treba biti ugodno s idejom i njenim aktivnostima. Znaš na koje stvari se trebaš koncentrirati, te što pitati svoju publiku. Sljedeći korak, u ovom procesu je analiza kupaca i tržišta.

Mali hint da se i tu mogu roditi još neke ideje.

Što smo do sada postigli?

  • Prošli smo sve korake kako do ideje
  • Validirali je samima sebi
  • Posložili sve sljedeće korake

Sada, kada ti je ideja jasna i kad je validna tebi osobno, ničije mišljenje te više ne može poljuljati. Najgore je kucati nekim poslovnim savjetnicima, kada ideja nije jasna ni samom tebi. Većinom će te ili odmah reći ‘ne’, ili od tebe zahtijevati one raznorazne analize.

O dodatnim tehnikama kako do ideje, uskoro pripremam jednomjesečnu grupnu edukaciju s e-bookom (iz kojeg su i slike) i s još mnoštvom dodataka i pogodnosti. Ako želiš biti u toku i saznati više informacija o ovom, prijavi se na moj newsletter.

Do tada, nastavi graditi ideju, ali i mrežu ljudi od kojih možeš saznati bitne informacije za daljnji razvoj. Te ni u kojem slučaju, nemoj odustati od rada na sebi. 

Tu sam za tebe,

Ivana

Još zanimljivih objava